Thuiswerken

Want het vraagt nogal wat van ons al dat thuiswerken zo tijdens deze Corona pandemie. Het levert ons stress op, minder beweging en minder focus. Na een lange werkdag op kantoor kom je normaal gesproken thuis en is thuis jouw ontspanningsplek. Doordat je nu misschien wel thuis moet werken, is dit totaal anders. Dus heb ik hieronder een aantal tips geschreven om het thuiswerken minder zwaar te maken. Zodat je aan het einde van de dag nog energie overhebt in plaats van dat je uitgeput op de bank instort.

Tips voor thuiswerkers

Loop als je thuis aan het werk bent even elk uur naar beneden, haal een glas water of een kop koffie of thee. En probeer in dat uur dat je aan het werk moet zijn eens de volgende tip. Werk 20 tot 25 minuten geconcentreerd en sta dan even op om je benen te strekken. Wat bewegingsoefeningen te doen of gewoon 2 minuten lekker dansen op de muziek. Dit laatste idee zag ik op facebook bij een vriendin. Daardoor heb je minder last van de hele dag zitten en ben je daarna geconcentreerder om verder te gaan met een nieuw traject.

En ik heb nog een paar extra tips voor jeĀ 

Zo heb ik nog een aantal tips voor je dat je niet de hele dag op je kont hoeft te zitten tijdens een werkdag. Voor de mensen die thuiswerken, moet je veel zitten en heb je niet de mogelijkheid om elke 20 tot 25 minuten je dansje te doen, kies dan voor een hoog-laag bureau. Zet je printer in een andere ruimte zodat je verplicht wordt om op te staan en het te halen. Pak elk uur een glas water of thee en dan niet uit de thermoskan die je die ochtend hebt gezet, loop echt even naar beneden. Terwijl de waterkoker aanstaat, kun je even een was in de machine doen, de vaatwasser uitpakken. En zo heb je aan het eind van de dag en je werk geconcentreerd gedaan en is je huis aan kant. En in je koffiepauze, lunchbreak wandel je uiteraard even een stukje. Even je hoofd leegmaken.

 

Wanneer je een hond hebt ga dan na je werk even een stuk wandelen, laat alles los van de dag en ga als het kan even ergens zitten zodat jullie beiden even de volledige aandacht voor elkaar hebben.Wandel

Stress loslaten

In het begin van deze blog had ik het al even over het loslaten van stress. Fysiek actief zijn zorgt er sowieso voor dat je hersenen gevoeliger zijn voor neurotransmitters zoals serotonine, dopamine en endorfine. Ook helpen activiteiten zoals wandelen en fietsen om gevoelens van angst, stress en depressie te verminderen. Fysieke activiteiten zorgen ook voor een lekker, ontspannen en gelukzalig gevoel. Neurotransmitters dragen sterk bij aan je gevoel en je gemoedstoestand.

Hoe laat je die stress dan los

Ook massage en aanrakingen reduceren stress. Het maakt je blij en je ervaart diepe ontspanning na een massage. Je leert beter om uit je hoofd te gaan en meer te voelen wat je zelf nodig hebt. Waardoor je ook weer een betere werknemer kunt zijn. Je ziekteverzuim gaat er door naar beneden en dat is iets waar je werkgever over het algemeen erg blij van wordt. Ook jij zult meer rust ervaren wanneer je op je werk bent of wanneer je thuis aan het werken bent met je gezin om je heen, de kinderen die de hele tijd aan je hoofd zeuren. Dus doe jezelf een plezier en kies af en toe eens voor een klassieke of haptische massage om alle (spier) spanningen los te laten. Of heb je last van klachten als bijvoorbeeld hoofdpijn en slecht slapen en kies je dan liever voor een voetreflexmassage.

 

Wat je klacht ook is, ontspannen is iets wat we allemaal nodig hebben. Dus kom van die bank en wandel vandaag lekker een uurtje. Je lichaam en je hoofd zijn je dankbaar. Wil je meer weten over hoe je je stress omlaag brengt, neem dan nu contact met mij op.